کارگاه ها

حاجی محمد ایری

عنوان کارگاه :

کارگاه تئوری_عملی “رقص در فرهنگ‌های ایرانی”

نام مدرس :

حاجی محمد ایری

مدت زمان پخش :

45 دقیقه

زمان و تاریخ :

 پنج‌شنبه ۲ اردیبهشت ۱۴۰۰

درباره رویداد:

  • آشنایی با فرهنگ و آیین بندر ترکمن:
  • ترکمن صحرا، منطقه‌ای در شمال شرقی ایران که بیشتر در استان گلستان و بخشی از استان خراسان شمالی قرار دارد، با جاذبه‌های طبیعی و فرهنگی‌اش همواره مورد توجه بوده است. ترکمن‌ها به عنوان کوچ‌نشین‌های ماهر و جنگاوران شجاع، نقش مهمی در تحولات تاریخی منطقه ایفا کرده‌اند و فرهنگی غنی‌ دارند که شامل صنایع دستی، فرش‌های دست‌باف، موسیقی و رقص‌های محلی است. همچنین با آیین پرخانی که برای درمان اختلالات روانی استفاده می‌شده و اجرای آیین‌های مربوط به عقد دو زوج به منظور دوری اجنه‌ها، آشنا می‌شوید. در این رویداد، سازهای اصلی ترکمن صحرا مانند دوتار، کمانچه، نی‌هفت‌بند و زنبورک معرفی می‌شوند و کاربردهای آن‌ها در موسیقی ترکمنی و سازدرمانی بررسی می‌شود.
  • آشنایی با رقص خنجر:
  • در این رویداد که توسط استاد حاجی محمد ایری برگزار می‌شود، شما با یکی از بکرترین و قدیمی‌ترین آیین‌های ترکمن، یعنی ذکر خنجر، آشنا خواهید شد. ذکر خنجر نمادی از قهرمانی، پیشرفت و قدرت است و ریشه‌های عمیقی در فرهنگ ترکمن‌ها دارد. آیین‌های دیگر ترکمنی مانند آغاش یا ۶۳ سالگی پیامبر، پرخانی و کشت‌پی نیز به‌طور مختصر مورد بررسی قرار خواهند گرفت.استاد ایری توضیحاتی در مورد رقص‌های زنان ترکمن و تفاوت رقص‌های آیینی ترکمن ارائه می‌دهند. همچنین شما با آواهای رقص‌های ترکمن به ویژه ذکر خنجر، و اجرای رقص و آواز همراه با ساز دوتار آشنا خواهید شد.

این رویداد مناسب چه کسانی است ؟

  • 1- افرادی که تحربه رقص دارند
  • 2- افرادی که علاقمند به موسیقی نواحی هستند
  • 3-لطفاً توجه داشته باشید که این رویداد در مدت‌زمان محدود برگزار می‌شود و به همین دلیل، مباحث به‌طور مختصر ارائه شده است. با شرکت در این رویداد، با اصطلاحات و مفاهیم پایه‌ای ترکمن صحرا آشنا خواهید شد. خرید ویدیوی این رویداد، به شما فرصتی عالی برای کشف جذابیت‌های دنیای معنوی ترکمن صحرا می‌دهد.

فیلم دوره

نمای نزدیک با استاد

راه های ارتباطی

  

سوالات متداول

این کارگاه توسط خانه رقص ایران و در اولین دوره فستیوال رقصواره ایران در سال 1400 قسمتی از برنامه های آموزشی این رویدادرقصواره بوده است.

باید حساب کاربری خود را در سایت خانه رقص ایران  به مبلغ تعیین شده شارژ کرده ، و سپس محصول را در سبد خرید قرار داده و تسویه کنید

بعد از خرید این رویداد ، به شماره تماس شما پیامکی حاوی لینک و رمز ورود برای تماشای این رویداد ارسال خواهد شد.

خیر ، کلیه حقوق این رویداد متغلق به خانه رقص ایران است ، و برای هر خرید تنها یک دستگاه دیجیتال فعال می شود که محدویت در تکرار پخش نداشته ولی قابل ضبط و رکورد اسکرین نمی باشد.

خیر ، شما می تونید از طریق دستگاه پخش تعریف شده ما ، بارها و بارها فیلم دوره را تماشا کنید و برای تماشا آن محدویتی ندارید. ولی هر بار خرید این ررویداد تنها مختص یک دستکاه دیجیتال می باشد.

دوره های مشابه :